Sprzedaż nieruchomości to poważne przedsięwzięcie, do którego warto się dobrze przygotować. Rosnąca z roku na rok konkurencja na rynku wymusza podejmowanie działań, które zwiększą atrakcyjność naszej oferty. Zadbany ogród może nie tylko przyspieszyć sprzedaż domu, ale również podnieść jego wartość nawet o kilkanaście procent. Nic więc dziwnego, że garden staging cieszy się coraz większą popularnością. Podpowiadamy, jak przygotować ogród do sprzedaży nieruchomości.
Zadbany ogród – dodatkowy atut nieruchomości
Możliwość bliskiego obcowania z naturą to jeden z głównych powodów skłaniających ludzi do wyprowadzki z zatłoczonych miast na wieś lub przedmieścia. Przy wyborze miejsca zamieszkania potencjalni kupcy zwracają więc uwagę nie tylko na sam budynek, ale również otoczenie, w jakim się znajduje.
Dom z ogrodem to marzenie wielu osób. Ogród stanowi integralną część nieruchomości i rozszerza domową przestrzeń. Zadbany ogród wpływa pozytywnie na odbiór całej nieruchomości oraz samych sprzedających i zwiększa motywację do zakupu. Zieleń wokół domu może doskonale wyeksponować walory okolicy i budynków. Nieruchomości z ogrodem są postrzegane też jako bardziej atrakcyjne, ponieważ oferują dodatkową przestrzeń do rekreacji, wypoczynku, spotkań towarzyskich czy zabawy dla dzieci.
Wszystko to sprawia, że piękny ogród może podnieść wartość nieruchomości nawet o 5-20%. Dla wielu kupujących znaczenie ma jednak nie tylko sama obecność ogrodu przy nieruchomości, ale również jego stan. Zaniedbany ogród z pewnością nie wpłynie dobrze na postrzeganie działki, a niekiedy może przesądzić nawet o rezygnacji z zakupu.
Garden staging – na czym polega?
Przygotowanie nieruchomości do sprzedaży lub wynajmu, czyli home staging, to usługa coraz popularniejsza w Polsce. Główne założenie home staging’u jest proste i oparte na podstawowych zasadach marketingu. Chęć zakupu nieruchomości zależy głównie do pierwszego wrażenia, jakie wywiera na kupujących. Z tego względu, aby przyspieszyć sprzedaż domu lub zwiększyć jego wartość, należy zaaranżować wnętrza w taki sposób, by od razu przyciągały uwagę i budziły zainteresowanie.
Odpowiedni wystrój pomieszczeń ma podkreślać charakter nieruchomości, jej unikalne walory i odwracać uwagę od ewentualnych defektów. Zaaranżowane wnętrze ma sprawiać wrażenie gotowego do zamieszkania, ale jednocześnie nieposiadającego właścicieli. Dąży się więc do pozbawienia pomieszczeń cech personalnych, związanych z ich dotychczasowymi mieszkańcami.
Home staging z założenia opiera się na zabiegach niepociągających za sobą dużych kosztów. Nie zakłada więc wykonywania generalnych remontów czy całkowitych zmian aranżacji, lecz bazuje na uporządkowaniu przestrzeni, zmianach ustawienia mebli czy dodaniu odpowiednich dekoracji. Jeśli ten temat Cię zaciekawił, warto zajrzeć na profil Homestaging_daily na Instagramie.
Choć home staging może skrócić czas sprzedaży nieruchomości nawet o kilkadziesiąt procent, w przypadku domów z ogrodem zabiegi we wnętrzach często okazują się niewystarczające. Tym, co pierwsze przykuwa uwagę potencjalnych kupców, jest bowiem nie sam budynek, ale ogród. Właśnie dlatego idea home staging’u została rozszerzona o garden staging, czyli przygotowanie ogrodu, do sprzedaży nieruchomości.
Garden stagning opiera się na tych samych zasadach co home staging. Ma więc zwiększyć walory wizualne otoczenia i wyeksponować potencjał ogrodu. W garden staging’u podejmuje się głównie zabiegi, które porządkują przestrzeń ogrodu, nadają mu odpowiednią kolorystykę i wpływają na jego optyczne postrzeganie. Podobnie jak w home staging’u zabiegi te nie wiążą się z dużymi wydatkami i nie pociągają za sobą konieczności modernizacji całego ogrodu.
Skorzystanie z usługi garden staging’u jest polecane zwłaszcza w przypadku nieruchomości, które od dłuższego czasu nie znajdują nabywców. Odpowiednia aranżacja ogrodu jest bardzo pożądana, jeśli w okolicy nie brakuje podobnych nieruchomości – pozwala wtedy wyróżnić swoją ofertę. Także w przypadku dużych ogrodów może mieć spory wpływ na zakup działki.
Garden staging – podstawowe zasady
Właśnie podjęliśmy decyzję o sprzedaży nieruchomości? A może od dłuższego czasu bezskutecznie poszukujemy kupca? Z pewnością powinniśmy zadbać o aranżację swojego ogrodu. Garden staging możemy przeprowadzić samodzielnie lub zlecić specjalistom, którzy pomogą nam odpowiednio zaaranżować ogród.
Jeśli chcemy samodzielnie przygotować swój ogród na sprzedaż, przed przystąpieniem do pracy powinniśmy spojrzeć na niego krytycznym okiem. Zastanówmy się, co z pewnością wymaga poprawy lub zamaskowania. Określmy też największe atuty otoczenia. Dzięki temu znacznie łatwiej będzie nam przeprowadzić niezbędne zmiany.
Dostosujmy planowane zmiany do swojej oferty. Jeśli chcemy sprzedać dom z ogrodem, nie powinniśmy narzucać kupującym swojej wizji. Aranżacja musi mieć charakter otwarty i neutralny, sprawiać wrażenie łatwej w modyfikacji według własnych upodobań. Nieco inne podejście należy zastosować w przypadku nieruchomości na wynajem. W takiej sytuacji ogród powinien wyglądać na dojrzały, zadbany i w pełni zaaranżowany, który nie wymaga dodatkowych inwestycji.
Jakie są podstawowe zasady garden staging’u? Oto kilka prostych trików, które pomogą odświeżyć nam wygląd ogrodu i podnieść jego atrakcyjność.
1. Uporządkowanie przestrzeni
Porządek w ogrodzie to coś, na co zwraca uwagę każdy kupujący – niezależnie od gustu czy upodobań stylistycznych. Przygotowanie ogrodu na sprzedaż powinniśmy więc rozpocząć od gruntownych porządków w otoczeniu. Zagrabmy liście, zbierzmy gałęzie, wyrównajmy teren, usuńmy chwasty, pochowajmy wszystkie narzędzia. Sprawdźmy też stan mebli ogrodowych, ogrodzenia czy doniczek – przeprowadźmy niezbędne naprawy, a w razie potrzeby pomalujmy wyblakłe elementy. Koniecznie oczyśćmy nawierzchnie ogrodowe, oczko wodne, basen i fontannę.
2. Zadbany trawnik
Intensywnie zielony i wypielęgnowany trawnik to wizytówka zadbanego ogrodu. Jednym z najważniejszych elementów garden staging’u jest więc odpowiednie przygotowanie trawnika. Niezbędne jest zwłaszcza skoszenie murawy, wyrównanie brzegów i uzupełnienie ubytków. Jeśli trawnik jest daleki od idealnego, w najbardziej widocznej części ogrodu można sięgnąć po trawę z rolki, która pozwoli szybko stworzyć efektowny zielony dywan.
3. Przycięcie roślin
Swobodnie rozrastające się rośliny mogą tworzyć wrażenie chaosu. Z tego względu przed wystawieniem nieruchomości na sprzedaż, warto przeprowadzić cięcie drzew, krzewów i bylin, by nadać im odpowiedni pokrój.
4. Uporządkowanie rabat
Barwne rabaty przykuwają uwagę każdego odwiedzającego ogród. Jeśli nie wyglądają atrakcyjnie, postarajmy się wzbogacić ich wygląd nowymi roślinami. Usuńmy wszystkie zniszczone lub porażone rośliny. Dosypiemy ściółki wokół roślin – doda to świeżości kompozycjom.
5. Rośliny w doniczkach
Aby szybko ożywić ogród, warto wzbogacić go roślinami w doniczkach. Barwne kompozycje z sezonowych kwiatów w donicach najlepiej umieścić w miejscach najbardziej widocznych – w pobliżu wejścia na posesję i do domu.
6. Pachnące rośliny
Ogród może oddziaływać na zakup nieruchomości nie tylko poprzez swoje walory wizualne, ale również swój zapach. Z tego powodu przy wejściu na posesję warto posadzić zioła lub rośliny o silnym, przyjemnym zapachu.
7. Miejsce do relaksu
Wiele osób poszukujących nowego miejsca zamieszkania zwraca uwagę nie tylko na jego walory dekoracyjne, ale również cechy użytkowe. Nie zapomnijmy więc o podkreśleniu strefy wypoczynkowej (z krzesłami, huśtawką, hamakiem, stołem) w ogrodzie. Postawmy na stole lub obok miejsca wypoczynku donice z pięknymi kwiatami. Możemy też uzupełnić strefę relaksu koszem ze świeżymi owocami lub urokliwym oświetleniem.
7. Zamaskowanie defektów
W każdym ogrodzie znajdują się miejsca, które nie są zbyt reprezentacyjne. Postarajmy się ukryć je przed wzrokiem kupujących. Zasłońmy defekty roślinami, parawanami czy płotkami.
8. Oświetlenie i dekoracje
Odpowiednie oświetlenie ogrodu pozwoli nam wyeksponować piękne rośliny i podkreślić wyjątkowe atuty ogrodu. Możemy też wykorzystać grę świateł i kolorów, by optycznie powiększyć przestrzeń ogrodu.
W ogrodzie na sprzedaż nie powinny znajdować się żadne dodatki silnie wiążące się z domownikami. Lepiej też zrezygnować z bogatych dekoracji. Jeden przyciągający uwagę dodatek (np. ciekawa rzeźba, donica, koszyk czy fotel) z pewnością wpłynie jednak korzystnie na postrzeganie ogrodu.
Jak zaaranżować taras lub balkon na sprzedaż?
Usługa garden staging’u nie jest zarezerwowana jedynie dla właścicieli dużych ogrodów. Z powodzeniem mogą skorzystać z niej także osoby, które sprzedają mieszkanie z balkonem czy tarasem. Ciekawie zaaranżowana część zewnętrza mieszkania z pewnością zachęci do jego zakupu.
W jaki sposób można przygotować balkon lub taras na sprzedaż? Zasady są podobne jak w przypadku ogrodów. Niezbędne jest wyczyszczenie posadzki i usunięcie zbędnych elementów. Balkon lub taras nie powinien sprawiać wrażenia zagraconego – lepiej więc ograniczyć liczbę mebli i dekoracji. Warto wyeksponować strefę relaksu – postawić komplet mebli wypoczynkowych z ozdobnymi poduszkami, przykryć stolik obrusem i umieścić na nim dekoracyjny wazon z kwiatami. Balkon lub taras można ozdobić barwnymi roślinami lub pachnącymi ziołami w doniczkach. Najlepiej ustawić je na różnych poziomach, by nie ograniczać niepotrzebnie przestrzeni.
Garden staging to łatwy sposób na przyspieszenie sprzedaży nieruchomości. By szybko znaleźć kupców domu, zwykle wystarczy wprowadzić w swoim ogrodzie tylko niewielkie zmiany. Każdy ogród ma bowiem potencjał, który często trzeba tylko odpowiednio ukazać.